Wednesday, May 20, 2009

Masakan Pertama

Seorang anak gadis ingin menyatakan hajat yang suda lama terpendam dalam hati kecilnya kepada ibu yang sibuk di dapur...

"ibu... ibu... saya nak kawen ehhhh..," opss..opss... salah skrip plak..., sebenarnya anak gadis tu nak tanya macam ni...

"ibu... ibu.... saya nak goreng kangkong...,"

"bole ka ibu..... bole la bole la ibu....," kata anak gadis dengan manjanya, kalo gedik2 ada nanti di tegur ibu

anak gadis senyum bila ibu tersenyum dan menganggukkan kepala tanda memberi lampu hijau untuk anak gadis memasak untuk pertama kali

anak gadis berlari2 anak keluar dan memetik kangkong2 yang segar tumbuh tak jauh dari rumah, dekat je depan rumah...., anak gadis menyanyi2 riang..., habis dipetik, anak gadis mencuci, memotong kangkong2 segar bugar itu dan menghiris2 si bawang merah si bawang putih..

mula2 minyak dipanaskan, anak gadis berasa gemuruh dan dengan pantas anak gadis memasukkan bawang ke dalam kuali

"aiyaaakkkkk....," anak gadis mengaduh kecil bila minyak terpercik

"api tu kena perlahan kan sikit...," ibu menegur dari belakang

"saya tau lah ibu.. tau..., ibu jangan tengok lah...," anak gadis cuba cover malu akan kesilapannya sambil mengetuk2 kepala

bau bawang dah harum, anak gadis memasukkan kangkong2...

tong..tong..tong..pranggg..pronggg...pong pang......

sungguh kasar tangan anak gadis itu mengaul2kan kangkong dalam kuali.., kalo bakal mentua tengok pasti reject hihi... untuk beberapa minit kemudian, anak gadis hairan kenapa tak sama seperti yang selalu ibu goreng, kenapa rupa kangkong yang ibu masak chantek dan superb... "kenapa kangkong saya nihhh......,ah takpa lah...."

anak gadis tak kisah memandangkan inilah masakannya yang pertama, maka anak gadis dengan bangganya meletakkan sepinggan kangkong yang dah digoreng diatas meja

kebetulan ada seorang makcik datang bertandang, maka dengan itu, secara auto dan sahnya ibu mengajak makcik lunch bersama-sama

anak gadis tak terus makan, dia menunggu ibu dan makcik mencoba kangkong goreng itu, apabila kangkong dah di ngapppp..... oleh ibu dan makcik, anak gadis makin nervous... rasa baru dilamar...... rasa nak pitam...... rasa menanti hukuman yang berat...... tapiiii....... semua itu hilang dan lega bila........

makcik: emm......sedap

ibu: hmm sedap... tapi masin sikit jak... (ibu senyum lagiiii..., anak gadis hairan melihat ibu, tapi makcik tu begitu rakus makan hehehe...), bila makcik meminta diri untuk pulang, anak gadis bertanya kepada ibu.........

"ibu kenapa kangkong yang saya masak tu tak sama macam ibu goreng, kenapa kangkong goreng saya warna layu kekuningan,"

ibu terus ketawa kecil dan jawab ibu buat anak gadis itu.... "sebab yang awak tak simpan sikit2 air kenapa???, aaaaa.... tu lah tak nak tanya kat ibu tadi,"

"tapi kangkong tu memang sedap, lain kali jangan lupa simpan sedikit air, jadi kangkong tu pun tak lah layu sangat sampai kaler dah tukar kuning2 macam tu....," tambah ibu lagi

anak gadis tersenyum..., memeluk ibunya...

"terima kasih ibu, lepas ni pasti akan ku ingati....," kata janji anak gadis

(indahnya suasana itu saat anak dan ibu berpelukan...)

Kalau nak tahu, itulah pengalaman pertama kali I memasak, kangkong lah sayur yang pertama menjadi bahan ujikaji I masa tu hihi..., tapi memang serius, kangkong tu mmg dah overcooked dan kaler pun tukar kuning2 hahaha....., masa tu umur baru masuk darjah 4, aaaaa... kira dari darjah 4 dah my mum ajar2 me masak dan juga niat sendiri nak masak, kalo tak nanti malu diketawakan kawan2 hehehe..., buat mumy... terima kasih atas pujian itu, walaupun tak sedap tapi kasih seorang ibu, walau apa yang anak dia buat atau lakukan, ibu2 tetap memuji anak2 nya, betul tak teman2 ?????....

27 comments:

xuen adyla said...

wow masak sedap
jom geng ngan xuen
geng masak masak :p

makcik itu ada umur anak sama ngan kak ivy x?
dia mau masuk pinang kut
hahah

ubek said...

cuba mempromotkan diri nampaknya.hehehe...its good thing huh...yeh,i love cooking.hehehe...

Mohd Ariff said...

itu dulu.. skrg dah pandai masak kan? ahaks.

Ivy Metaga said...

xuen:
jom jom..main masak2...
hahaha..makcik tu banyak anak laki, hensem2,yer mungkin juga hahahaha...lalalala

ubek:
mo promote ni, kmk sik mau macam kisah menantu ya hehe, macam mana ubek adakah saya lulus.. :p
ubekk..i already try kentang goreng tu hihi, my friend cakap sodapppp...

Ivy Metaga said...

ariff:
aah..dah dah pandai..terer..yang penting bole ngapp dalam perut hahaha..
ariff nak cuba kangkong goreng sy tu hihi

~me memory land~ said...

vy..orng madh mun lauk masin. tandanya mok kawin ya...kuang2..hihi

Monkey D Luffy said...

skarang kangkung ko mesti setaraf chef :P

pink_butterfly said...

anak gadis makin nervous... rasa baru dilamar


haha...prasaan sorg anak gadis darjah 4...=p

mizfieza said...

sy nak rasa kangkong tu leh tak?

Ivy Metaga said...

julie:
ooo..mena kah, auk lah pas tok kmk masak jak masin2 hahaha, jadi cepat2 kmk bole kawen =)

monkey D luffy:
hmmmmm....sy dok pikir dulu yer, taraf chef ka tak huhu...rasa2 nya tak kottt...

pin butterfly:
loh..rama2 budak darjah 4 pun gatal nak kawen, nak kawen ngan anak raja hahaahha..

mizfieza:
aaaa..bole bole...janji fieza jgn muntah lepas makan hahahaha

Khairul Antasha said...

omg!!,, darjah 4???

Willie said...

Paduhal anak gadis tu engkau rupernyer erk? Hehehe

Ivy Metaga said...

khairul antasha
aukkk..biasa mun di kpg2 dulu, anak ppuan rajin masuk dapur, kmk dulu pun jenis yg kepo2 mo belajar masak hahaha..

willie:
tau takpe hik hik..

am-rie said...

ivy, bagi nama masakan tu "kangkong masak kuning" jak..hehe
sodap makcik ya makan sampei rakus menghabiskannya..hehe

helena's said...

cepatnye ivy belaja masak..mesti sekarang dah pro kan,,nt cikhel dtg sarawak tolong masak ayam penyet buleh?hehe

kangkong tanam depan umah je?bestnyeee

cik nana~ said...

darjah 4 dah pandai masak?? darjah 4 saya main masak2 ade laaaa... hehehe... kalau saya datang kuching jgn lupe masak tuk saya ye

Ivy Metaga said...

am-rie:
auk juak ohhh, good idea hahaa.."kangkong masak kuning"
makcik ya lapar kali ya lah makan rakus hehehe..

helena:
oooo..no..no.., ayam penyet pun sy blom pernah makan cik hel hahahha..
aah..depan rumah..mmg best tapi tu dulu cikhel masa tinggal dikpg, skrg di bandar dpn rumah, jalan raya je huhu..

cik nana:
aaahhh..uihh..dulu2 pun suka main2 masak tepi dewan di kpg, habis daun2 bunga kami budak2 petik hahaha..
bole..boleee...janji nana ngappp jak hahaha

-Si PiccoPicca- said...

hehehehe..luculah sis nih...
senyum2 saya baca enteri sis nih
saya pun baru mula belajar masak tahun nih...
masak2 nasi..hehehee..taniah, sis
kerana mecuba belajar memasak..gudluck ya...
one day, saya mahu cuba masakan sis...gerenti sedap punya....:)..cewahhhh

~Cinta Cukulet~ said...

ivy..jom ajar saya masak ..hehee

Mohd Ariff said...

boleh gak nak cuba.. tapi kena tambah air biar jadi sayur air.. hehe

** ajar ~cinta cukulet~ tu masak air cukuplah. ahaha

Ivy Metaga said...

piccopicca:
ooo..bagus2 sis picco, usaha tangga kejayaan kata org hahaha..

cukulet:
bole tapi ariff cakap ajar masak air je hahaha

ariff:
oooo..kalo cam tu ariff ajar cukulet masak kangkong sup =)

SuFy said...

haluw, sis ivy..hehe..teringat plak pngalamn pertama memasak..hangit+masin..wakakakaka..sis ivy pndai masak tak?ekekeke..manis plak sis ivy ne..huhuhu

ubek said...

yod did really try it?hehehe...good good.hehehe...

bee said...

bagus2..1st memg x berapa sedap..6t da pro..wah!tambah nasik 3 pinggan..heeee

NoRT said...

bila la leh rasa sis masak utk sy nih

Ivy Metaga said...

ubek:
ya really...i will post it soon hehhe..

bee:
hihi..3 pinggan larat ke ni bee...=)

nort:
bole2 no hal, aaaa..menu nya kangkong je, kangkoang belacan, kangkong sup, rojak kangkong, apa lagi aaaa...hehehe

khaLifah feDi said...

Wah kang kong my feveret sayur taw..cik ivy..!!!