Wednesday, June 9, 2010

Gawai In Sarikei

Tahun ni I menyambut perayaan gawai di Sarikei, pengalaman yang seronok sebab pertama kali bergawai di rumah panjang kaum Iban, kami bertiga Sis Irene & Ubek memulakan perjalanan dari Kuching ke Sarikei pada ahad, 30 May 2010, perjalanan yang mengambil masa 5 jam untuk sampai ke destinasi yang dituju.

Kami di sambut dengan mesra dari ahli keluarga Ubek, masa I mula2 sampai ke rumah panjang rasa begitu teruja sebab tak menyangka dapat menjejakkan kaki ke rumah panjang yang masih mengekalkan ciri2 tradisional.

Banyak aktiviti yang berlaku sepanjang 4 hari 3 malam di Rumah Panjang Ngabong, errr.... next entry I ceritakan aktiviti2 tu yer, sila lah tengok gambar2 yang sempat I snap2 hehe...

Sungai Kecil di Sebangkoi
*
*
Sis Irene & me
~ model iklan shampoo hehe


Di Kebun
*
*
~ mereka bertiga & si kecil tengah busy menyembelih... jeng jeng jeng

me & Aaron

~ Aaron & Sis Irene

Rumah Panjang Ngabong Sebangkoi
*
*
Sis Irene
~ aktiviti sebelah petang di rumah panjang

~ pengacara merangkap DJ2 malam tersebut hehe...

me & Sis Irene
~ Sungguh hebat sis Irene poco-poco hahaha...

~ Aktiviti sebelah malam, semua penghuni rumah panjang akan berkumpul bersama2 untuk malam pembukaan perayaan Gawai

~ Si gadis manis "ngajat" @ menari tarian tradisional

~ nampak gagah pak cik ni "ngajat"

~ malam tu I didera menyanyi lagi Iban hahaha..., boleh tahan lah I menyanyikan lagu "Berkikis Bulu Betis", lagu ni agak fofular di kalangan kaum Iban, ada gaya artis tak lalalalala...:p

~ salah satu tradisi di rumah panjang

~ I sudah lupa apa nama khas bagi nama pokok yang di letakkan ditengah2 rumah panjang, ini diperlukan untuk perayaan Gawai, dan pada malam gawai akan ada orang menari tarian ngajat mengelilingi pokok tersebut, malam tu I telah didera untuk menari tarian ngajat, tapi I bantai saja hahaha...
~ Sebahagian barang2 tradisional kaum Iban

"Ruai"
~ ini dipanggil ruai dalam bahasa kaum iban, tempat aktiviti2 masa lapang & ruang bersantai


Suasana luar Rumah panjang
~ kat sini lah I bersantai2 bila waktu petang

~ makanan tradisional kaum Iban yang pasti ada di rumah panjang setiap kali perayaan Gawai

~ macam biasa pose dulu lalalala...

Last but not least, thank you for my lovely Ubek and family for your warm welcome, love your family much much....and you too... :p

7 comments:

Faizal n Fashitah said...

Wahh...ya bok happening gawai kitak hoh ehek. By the way, kitak mandik kat sia.. sikda boyak ka?

AmirFX said...

Best ehhh.. Ingin nak makan kueh jala... Nyam2...

Ivy Metaga said...

mr & mrs odio:
sikda boyak koh hehe

amir:
besttt...

helena's said...

ivy!mesti best kan.teringin nya nak pegi dan tengok budaya sana..

SEN said...

plek..??ney gambar penganjur dgn tourist guide ya owh..? :P

Ivy Metaga said...

helena:
datang lah sini, nt sy bawa jalan2

sen:
ada....tguuuu..heheehe..

Felicia F. Ramzi said...

boyak inddahhhh audio.. hahaha
palau sik gawai tek ivy?